Sportske vesti kroz istoriju - od elite do širokih narodnih masa
Biznis Zanimljivosti
Sportske vesti predstavljaju novinarske informacije čija su glavna tema sportska nadmetanja i događaji. Danas one predstavljaju jedan od stubova savremenog novinarstva, i sastavni deo svake redakcije. Naravno, pored pisanog sadržaja, postoje televizijski kanali, emisije, internet portali, posvećeni isključivo sportu.
Pored izveštaja sa utakmica i takmičenja, od kojih su najvažniji veliki događaji poput Olimpijskih igara ili Svetskog prvenstva u fudbalu, dobar deo sportskih novinara danas se bavi i nečime što ne spada u sport - takozvanim "mekim" vestima, ili kako bi to na zapadu rekli "selebriti" novinarstvom.
To su informacije o privatnom životu sportista, i takve vesti se često više čitaju od suvih sportskih izveštaja. Mnoge čitaoce više zanimaju informacije o tome šta Novak Đoković radi u slobodno vreme, njegove avanture u "piramidama" kod Visokog ili kako se igra sa decom, nego na kom je mestu trenutno na ATP listi.
Sportske vesti predstavljaju pravu industriju za sebe u okviru novinarstva. Zato ćemo se pozabaviti istorijatom te grane žurnalistike kako bismo videli njen razvoj.
Sportske vesti - rani razvoj
Sportske vesti su počele da se razvijaju početkom XIX veka, i bile su namenjene društvenoj eliti, bogatim slojevima stanovništva koji su imali vremena da se bave "lepim" stvarima, a ne borbom za egzistenciju.
Tadašnje sportske vesti su bile pre svega o boksu i konjičkim sportovima. Takođe, umesto o samom nadmetanju, širi društveni kontekst je zauzimao glavno mesto u tekstu. Tako su najčitanije sportske vesti tada bile izveštaji sa konjičkih trka između severnih i južnih krajeva Engleske, ili boks mečevi između Ujedinjenog Kraljevstva i SAD, koji su privlačili veliku pažnju javnosti.
Vremenom je došlo do ekspanzije prostora koji su sportske vesti zauzimale u novinama. Dok je 1880. godine u Americi samo 0.4 odsto prostora u novinama bilo odvojeno za sportske vesti, taj procenat je do 1920. godine porastao na 20 odsto.
Zlatno doba sportskih vesti
Dvadesete godine se često nazivaju i "zlatnim dobom američkog sporta". U SAD je tada počelo konzistentno praćenje bejzbola i američkog fudbala. Sportske vesti i novinari koji su se bavili savremenim gladijatorima su doprineli popularizaciji sporta.
Razvoj radija, a potom i televizije, omogućio je ljudima da uživo prate sportske vesti i prenose direktno sa utakmica i nadmetanja, i interesovanje nije splasnulo od tada. Pedesetih godina su počele da se pojavljuju posebne edicije koje su objavljivale samo sportske vesti. Dobar primer za to je "Sports illustrated", delo Henrija Lukrea, koji je smatrao da izdavači nisu dovoljno iskoristili apetit populacije za sportskim informacijama.
Takve zasebne edicije posvećene isključivo sportu su omogućile novinarima da dublje uđu u samu temu, objavljuju duže i bolje sportske vesti i priče, kao i intervjue sa igračima i trenerima, za koje to tada uglavnom nije bilo dovoljno mesta na ograničenom broju strana i papiru.
U internet eri sportske vesti zavise od broja klikova koji uspe da dobije, čime portal koji je objavio vest može dobiti oglašivače. Prošlost sportskog novinarstva smo videli, a kakva budućnost je pred tom granom žurnalistike ostaje da se vidi, iako je sigurno da će i dalje ostati jedan od stubova svake novine, portala ili televizije.
Srodni tekstovi:
Novo vreme donosi nove dezene, ali ostaje tradicionalna forma i uloga rokovnika
Čovekova potreba da organizuje obaveze i stalno nešto zapisuje, posebno obaveze koje ne treba da se ...
DetaljnijeEvo zbog čega je dvanaesta nedelja trudnoće bitna za svaku ženu
Trudnoća, pogotovo ako je prva, je za svaku ženu period ispunjen i strahom i srećom u istoj meri. Sv...
DetaljnijeKako da odaberete kadu za kupatilo?
U opremanju i renoviranju kupatila najviše muka i briga zadaje kada, verovatno zbog toga &sca...
DetaljnijeKako održavati higijenu kod dece tokom letovanja?
Letovanje sa decom je pravi izazov iz mnogo razloga, a najviše zato što su mali&scaron...
Detaljnije